Project Beregoede zorg Berlaar geselecteerd door het kabinet van minister Wouter Beke

Enkele maanden geleden deed minister Wouter Beke een projectoproep om zorgzame buurten in een gemeente te stimuleren.

De gemeente Berlaar, het OCMW van Berlaar, het WZC Sint-Augustinus en het WZC Kloosterhof gingen daarop in en slaan de handen in mekaar. In co-creatie met ELZ Pallieterland willen deze partners het formeel zorgnetwerk versterken door een samenwerking te creëren tussen de verschillende sociale diensten (OCMW, WZC Kloosterhof en WZC Sint-Augustinus).

Samen zullen zij een ‘sociale ombudsdienst’ bemannen die  de inwoners van Berlaar op weg helpen in de (digitale) dienstverlening. Anderzijds willen ze  het informele netwerk in Berlaar verder uitbouwen door per straat op zoek te gaan naar sociale peters/meters die een signaalfunctie zullen opnemen en er op straatniveau zullen voor zorgen dat er meer sociale samenhang is.

Dit project krijgt een serieuze financiële ondersteuning. In de loop van de volgende 2 jaar komt er vanuit het kabinet Beke 97.000 euro ondersteuning om dit project uit de grond te stampen.