"Met de campagne 'Bloeiend Berlaar' willen we onze gemeente groen en landelijk houden. Daarom is het de bedoeling om tegen 2024 per inwoner 1 boom te planten en komt dus neer op zo'n 11500 extra bomen. Bomen dragen immers bij aan de leefbaarheid van ons dorp, zorgen voor een betere luchtkwaliteit én bieden afkoeling tijdens warme zomerdagen," zegt schepen van milieu Ingeborg Van Hoof (CD&V).

In november konden Berlaarse gezinnen daarom een gratis boom bij de gemeente bestellen, die ondertussen door het gemeentepersoneel aan huis werd bezorgd. In totaal werden er zo 380 bomen verdeeld bij onze gezinnen. Ze konden kiezen tussen 4 soorten, waaronder een lijsterbes en een okkernoot. Ook goed voor de vogeltjes dus!

"En hier blijft het niet bij. Er werden reeds 1280 boompjes aangeplant aan de Gestelbeek en werken we hiervoor ook samen met Natuurpunt. Bovendien blijven we zoeken naar extra locaties. Wel kunnen we al verklappen dat het Geboortebos zal worden uitgebreid en dat er aan Ebroek  een natuurdomein komt met hondenweide," aldus de schepen.

• Leefmilieu & natuur